Tuesday 1 January 2013

Jadual Gaji Baru SSM 2013 Untuk Cuepacs Bantu 50,000 Kakitangan Awam Naik Gaji Lagi?


   Jadual Gaji Baru SSM 2013 : Realiti apa yang berlaku di Malaysia melibatkan sektor awam sudah ada berapa kali yang dilaksanakan. Ada yang sudah berjaya, ada yang sudah melepasi tempoh “matangnya”, ada yang terkandas di tengah jalan dan ada juga yang perlu diberikan penambaikan. Bermula dengan…

     Bermula dengan SUFIAN, KABINET, Sistem Saraan Malaysia (SSM), Sistem Saraan Baru (SSB), termasuk yang tidak menjadi iaitu Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang mana SBPA ini mereka lakukan untuk memberikan penambaikan daripada SSM disebabkan tempohnya sudah melebihi 10 tahun lamanya, sistem tangga gaji menghalang kenaikan gaji @ pergerakan gaji tahunan. 

Tetapi memandangkan SBPA telah dimansuhkan, kabinet sedang adakan jawatankuasa untuk menilai & menambahbaik skim sedia ada. Antara yang dicedok daripada SBPA. Antara laiannya ialah : 

1. sistem gaji minimum vs maksimum 

2. pembatalan PTK 

3. “pay for the job” (pasukan beruniform) dan juga “jobs specialization” (yang ini dikira berdasarkan kemahiran, ada insentif @ gaji berbeza bagi mereka yang memiliki kepakaran dan kemahiran yang khusus (contohnya, Pegawai PDRM memilki lesen penerbangan).



Cuepacs 2013 Jadual Gaji Baru SSM 2013 Untuk Cuepacs Bantu 50,000 Kakitangan Awam Naik Gaji Lagi? SEGERA!
Sekarang ini apabila SBPA dimansuhkan, pelarasan gaji hanya diberikan sekitar 7-13% . Dan ini tuntutan daripada Cuepacs yang terbaru kepada pihak kerajaan melibatkan nasib 50,000 kakitangan awam…


No comments:

Post a Comment